duminică, 18 ianuarie 2009

Sistemul de ungere

In interiorul blocului motor o serie de componente sunt in miscare, iar intre ele se produce frecare. Intre toate piesele intre care se produce frecare, se produce si uzura, ceea ce duce la defectiuni.
Pentru a scadea gradul de uzura si pentru a prelungi timpul de utilizare a unui ansamblu in miscare, este necesara lubrifierea (ungerea) acestuia. Astfel intr-un motor este necesar un sistem de ungere, care impinge sub presiune uleiul intre piesele in frictiune, astfel incat sa se produca o pelicula rezistenta la rupere intre acestea.
Cand vorbim de rezistenta la rupere a peliculei de ulei, ne referim la capacitatea acesteia de a nu lasa piesele in miscare sa se atinga direct intre ele pentru a nu produce frecare (uzura).
Sistemul de ungere este format dintr-o baie de ulei ( depozitul de ulei al motorului ), pompa de ulei, filtrul de ulei ( pentru retinerea rezidurilor) si galeriile care conduc uleiul spre locurile unde trebuie sa impiedice frictiunea.



Distributia uleiului prin galerii catre componentele in miscare, spre arborele cotit, tijele de conectare si peretii cilindrilor se realizeaza cu ajutorul unei pompe de ulei.


Pompa de ulei

Pompa de ulei este un ansamblu mecanic care are rolul de a capta uleiul din baia de ulei si de a-l pompa sub presiune, in asa fel incat sa se creeze o pelicula ce nu poate fi rupta de piesele in frictiune. Pompa de ulei este in general antrenata de arborele cotit. Ea este compusa din:
- sorbul de ulei;
- corpul pompei;
- mecanismul pompei;
Sorbul pompei de ulei trebuie sa fie in permanenta scufundat in uleiul din baia de ulei. Din aceasta cauza trebuie verificat periodic nivelul de ulei de pe joja, acesta trebuind sa fie intre limitele de maxim si minim. De asemenea in functie de turatia motorului, compresie, tolerantele dintre piesele in frictiune, materialul folosit si temperatura degajata de exploziile din cilindrii se folosesc diferite tipuri de uleiuri.
Debitul si presiunea uleiului impins de pompa creste proportional cu turatia motorului pentru a creea acea pelicula rezistenta la rupere de care am mai discutat. De asemenea pompa de ulei trebuie sa aiba capacitatea de a creea acea pelicula rezistenta si la turatia de ralanti a motorului.



- 1414: rolul uleiului pentru motor este de a reduce uzura motorului, prin creearea unui film ( pelicule ) rezistent de lubrifiant intre suprafetele pieselor aflate in miscare;
- 1415: calitatea unui ulei este reprezentata de punctul de congelare, uleiul fiind cu atat mai bun cu cat isi pastreaza calitatile la temperaturi ridicate cat si la temperaturi foarte scazute, avand o vascozitate cat mai mica;
- 1417: cresterea nivelului de ulei in baia de ungere se poate datora:
- patrunderii apei sau a combustibilului in baia de ulei;
In cazul patrunderii apei in baia de ulei se poate observa o spuma de culoare galbuie pe joja de ulei. In cazul patrunderii carburantului in baie, se poate observa ca uleiul este mult mai diluat, are miros puternic de carburant, iar in unele cazuri daca aprindem o flacara sub uleiul de pe joja, acesta v-a arde.
- 1418: intretinerea sistemului de ungere se efectueaza:
- prin verificarea si completarea nivelului de ulei din baie;
- prin inlocuirea uleiului dupa expirarea termenului de utilizare;
- 1449: controlul nivelului de ulei din baie se face cu ajutorul unei tije metalice introdusa in blocul motor pana in baia de ulei, numita joja de ulei;
- 1450: nivelul corect al uleiului in baia de ulei trebuie sa fie intre reperele de max. si min. de pe joja;
- 1451: schimbarea uleiului si a elementului filtrant se efectueaza conform periodicitatii stabilite de producator.

Pentru a deschide toate articolele de pe acest blogg va rog sa dati clik pe : deschide blogg.


Niciun comentariu: