duminică, 18 ianuarie 2009

Catalizatorul

Sunt o multime de automobile in lume fiecare avand un motor care consuma carburant, lucru ce duce la eliminarea gazelor toxice: dioxid de carbon si reziduri. Din fericire, fiecare automobil modern are si un catalizator aflat sub capota, langa motor, chiar inaintea sistemul de evacuare.
Gazele produse de motor intra direct in catalizator si ies pe partea cealalta in mai putin de o zecime de secunda.
Carcasa din otel inoxidabil contine 2 blocuri de ceramica, fiecare bloc fiind format din mii de micro-pori mici care sunt captusiti cu metale pretioase. Acestea au proprietatea de a face gazele toxice sa reactioneze iar apoi sa se recombine producand gaze care nu sunt daunatoare sanatatii. Smecheria este sa maximalizezi contactul dintre gaze si metal, din aceasta cauza sunt atat de multi micro-pori, aproape 400/cm patrat. Suprafata lor totala ar fi aproape de cea a unui teren de fotbal, dar pliat pentru a ramane mic.
Transformarea din gaz toxic in gaz non-toxic se realizeaza in cel mai bun mod cu putinta atunci cand catalizatorul este cald, chiar foarte cald, mai exact 1300 grade Fahrenheit (704 Celsius).Gazele toxice sunt cele care incalzesc catalizatorul. Acestea ies din motor la 900 grade Fahrenheit (482 Celsius).Reactiile chimice din catalizator de asemenea produc caldura, transformand catalizatorul intr-un cuptor foarte eficient care rearanjeaza moleculele de gaz.
Sa privim cu mai multa atentie aceste transformari: moleculele de dioxid de carbon si alte reziduri intra in catalizator. Acolo sunt “inghitite” de micro-pori. Dupa ce au intrat in contact cu metalele pretioase moleculele “pierd”un atom. Atomii acestia se recombina, iar rezultatul este descompunerea in oxigen si azot. In celalalt bloc atomii de oxigen, din cauza caldurii excesive, se combina cu monoxidul de carbon iar rezultatul este dioxid de carbon. Acelasi gaz care creeaza bulele de aer din sucurile efervescente.
In ceea ce priveste rezidurile, acestea se recombina cu oxigenul din cauza temperaturii foarte mari. Rezultatul este mai mult dioxid de carbon si apa.Toate astea au loc in mai putin de o zecime de secunda.
Teoretic, catalizatorul poate elimina 99% din gazele toxice din motor; in realitate este ineficient cat timp nu este cald. Unui automobil ii este necesar sa parcurga 6 mile pana cand catalizatorul atinge temperatura optima de functionare. In ciuda efortului pe care catalizatorul il depune, automobilul ramane o sursa de poluare. Totusi cu ajutorul catalizatorului, poluarea emisa este de 5 ori mai mica.



- 1447: pentru a nu se infunda microporii, autovehiculele dotate cu catalizator, trebuie sa foloseasca numai benzina fara plumb;
- 1448: catalizatorul asigura depoluarea atmosferica, prin arderea completa a gazelor de evacuare;
- 1464: rolul catalizatorului este de a reduce cantitatea de noxe emise in atmosfera ;

Pentru a deschide toate articolele de pe acest blogg va rog sa dati clik pe : deschide blogg.


Niciun comentariu: