sâmbătă, 10 ianuarie 2009

Scurt istoric al aparitiei motoarelor

Motorul este un sistem tehnic capabil sa transforme o forma oarecare de energie, in energie mecanica.
Motorul cu ardere interna (MAI), este un motor termic care transforma partial energia termica in energie mecanica.
De-a lungul timpului au existat mai multi pionieri ai stiintei care au incercat sa transforme diferite forme de energie, in energie mecanica. Printre cele mai importante inventii pot enumera :
-1765 James Watt creeaza primul condensator cu aburi (motorul cu aburi);
-1804 prima locomotiva cu aburi;
-1816 Stirling- primul motor cu piston care foloseste aerul incalzit in afara acestuia;
-1860 Etienne Lenoir breveteaza un motor cu aprindere prin scanteie in doi timpi (MAS), ce functiona cu gaz de iluminat si avea un randament de 5%;
-1876 Nikolaus August Otto construieste primul MAS in patru timpi;
-1885 Karl Benz construieste primul automobil cu motor Otto ce folosea benzina;
-1896 Rudolf Diesel, la fabrica de masini din Augsburg, realizeaza primul model de motor diesel cu un piston, avand un cilindru inalt de otel si o volanta, acesta functiona autonom, cantarea 5 tone, producea 20 cp, la o turatie de 172 rpm si avea o eficienta de 26,6%, fata de motorul pe benzina, cu o eficienta de 15%, sau motorul cu aburi a carui eficienta era de sub 10%
-dupa aparitia motorului Otto (benzina) si diesel, inovatiile si imbunatatirile acestor motoare iau amploare, ele dezvoltandu-se chiar si in zilele noastre;
In anul 1929 Felix Wankel breveteaza primul motor cu piston rotativ (motorul rotativ Wankel).

Motorul in patru timpi pe benzina (OTTO)
Acest motor este folosit in foarte multe domenii tehnice, dar mai ales in industria autovehiculelor.
Pentru a intelege principiul de functionare al motoarelor in patru timpi va rog sa urmariti clipul si explicatile de mai jos.


1. admisia – prin deschiderea supapei de admisie si a coborarii pistonului spre PMI (punctul mort inferior), amestecul carburant(albastru) patrunde in cilindru;
2. compresia – prin revenirea pistonului spre PMS (punctul mort superior) si inchiderea supapelor de admisie si evacuare se produce comprimarea amestecului carburant(rosu);
3. explozia – scanteea de la bujie produce explozia(galben) amestecului carburant si expansiunea (impingerea pistonului spre PMI);
4. evacuarea – revenirea pistonului de la PMI spre PMS si deschiderea supapei de evacuare duce la eliminarea gazelor arse din cilindru.


Motorul in patru timpi Diesel



1. admisia – prin deschiderea supapei de admisie si a coborarii pistonului spre PMI (punctul mort inferior), amestecul carburant(albastru) patrunde in cilindru;
2. compresia – prin revenirea pistonului spre PMS (punctul mort superior) si inchiderea supapelor de admisie si evacuare se produce comprimarea amestecului carburant(rosu);
3. explozia – se datoreaza compresiei foarte ridicate din interiorul cilindrului, odata cu urcarea pistonului in PMS in timp ce supapele de admisie si evacuare sunt inchise;
4. evacuarea – revenirea pistonului de la PMI spre PMS si deschiderea supapei de evacuare duce la eliminarea gazelor arse din cilindru.



Motorul rotativ Wankel

Acesta este tot un motor in patru timpi, avand un piston triunghiular cu laturile rotunjite, fiecare latura a pistonului trecand prin toate cele patru cicluri (admisie, compresie, explozie, evacuare).
In clipul de mai jos se poate observa ca latura pistonului:
1. admisia - trage prin fanta amestecul caraburant, aer-combustibil (albastru);
2. compresia – prin rotirea pistonului amestecul carburant este comprimat de peretele cilindrului (rosu);
3. explozia – amestecul carburant comprimat, explodeaza datorita scanteii produse de bujie (galben) lucru ce duce la rotirea pistonului (detenta);
4. evacuarea – prin rotirea pistonului, gazele arse (gri) in urma exploziei sunt scoase din cilindru prin fanta de evacuare;



Se poate observa ca in timp ce una din laturile pistonului este in compresie, alta latura este in admisie si a treia in evacuare.
O caracteristica deosebita a motoarelor rotative consta in echilibrarea lor, ele producand mult mai putine vibratii decat motoarele pe benzina sau diesel cu piston normal. In zilele noastre motorul rotativ este folosit pe scara larga la propulsia autoturismelor Mazda.





Motorul in doi timpi




Motorul in doi timpi a fost folosit mai mult la echiparea motocicletelor, echipamentelor tehnice (motopompe), dar si la autovehicule cum ar fi: Trabant,Wartburg, IFA, s.a.
Motorul in doi timpi functioneaza pe un principiu mai simplu, astfel:
- la deplasarea in sus a pistonului spre PMS (punctul mort superior) se comprima amestecul carburant de deasupra sa si in acelasi timp in partea de jos a pistonului, prin marirea rapida a volumului din carter se creeaza o depresiune care duce la aspirarea amestecului de aer si carburant combinat cu ulei (la motoarele in doi timpi carburantul si uleiul se amesteca in rezervorul de benzina);
- cu foarte putin timp inainte de a ajunge pistonul in PMS, prin scanteea de la bujie se produce explozia amestecului carburant, care impinge pistonul in jos (detenta) si la un moment dat evacuarea.
La motoarele in doi timpi, in timpul in care pistonul culiseaza spre PMS, in partea superioara a lui se produce compresia si explozia, iar in partea de sub piston admisia (prin creare de vacum). La coborarea pistonului se produce evacuarea si transferul amestecului carburant in partea superioara a pistonului.

Pentru a deschide toate articolele de pe acest blogg va rog sa dati clik pe :
deschide blogg.