duminică, 18 ianuarie 2009

Sistemul de ungere

In interiorul blocului motor o serie de componente sunt in miscare, iar intre ele se produce frecare. Intre toate piesele intre care se produce frecare, se produce si uzura, ceea ce duce la defectiuni.
Pentru a scadea gradul de uzura si pentru a prelungi timpul de utilizare a unui ansamblu in miscare, este necesara lubrifierea (ungerea) acestuia. Astfel intr-un motor este necesar un sistem de ungere, care impinge sub presiune uleiul intre piesele in frictiune, astfel incat sa se produca o pelicula rezistenta la rupere intre acestea.
Cand vorbim de rezistenta la rupere a peliculei de ulei, ne referim la capacitatea acesteia de a nu lasa piesele in miscare sa se atinga direct intre ele pentru a nu produce frecare (uzura).
Sistemul de ungere este format dintr-o baie de ulei ( depozitul de ulei al motorului ), pompa de ulei, filtrul de ulei ( pentru retinerea rezidurilor) si galeriile care conduc uleiul spre locurile unde trebuie sa impiedice frictiunea.



Distributia uleiului prin galerii catre componentele in miscare, spre arborele cotit, tijele de conectare si peretii cilindrilor se realizeaza cu ajutorul unei pompe de ulei.


Pompa de ulei

Pompa de ulei este un ansamblu mecanic care are rolul de a capta uleiul din baia de ulei si de a-l pompa sub presiune, in asa fel incat sa se creeze o pelicula ce nu poate fi rupta de piesele in frictiune. Pompa de ulei este in general antrenata de arborele cotit. Ea este compusa din:
- sorbul de ulei;
- corpul pompei;
- mecanismul pompei;
Sorbul pompei de ulei trebuie sa fie in permanenta scufundat in uleiul din baia de ulei. Din aceasta cauza trebuie verificat periodic nivelul de ulei de pe joja, acesta trebuind sa fie intre limitele de maxim si minim. De asemenea in functie de turatia motorului, compresie, tolerantele dintre piesele in frictiune, materialul folosit si temperatura degajata de exploziile din cilindrii se folosesc diferite tipuri de uleiuri.
Debitul si presiunea uleiului impins de pompa creste proportional cu turatia motorului pentru a creea acea pelicula rezistenta la rupere de care am mai discutat. De asemenea pompa de ulei trebuie sa aiba capacitatea de a creea acea pelicula rezistenta si la turatia de ralanti a motorului.



- 1414: rolul uleiului pentru motor este de a reduce uzura motorului, prin creearea unui film ( pelicule ) rezistent de lubrifiant intre suprafetele pieselor aflate in miscare;
- 1415: calitatea unui ulei este reprezentata de punctul de congelare, uleiul fiind cu atat mai bun cu cat isi pastreaza calitatile la temperaturi ridicate cat si la temperaturi foarte scazute, avand o vascozitate cat mai mica;
- 1417: cresterea nivelului de ulei in baia de ungere se poate datora:
- patrunderii apei sau a combustibilului in baia de ulei;
In cazul patrunderii apei in baia de ulei se poate observa o spuma de culoare galbuie pe joja de ulei. In cazul patrunderii carburantului in baie, se poate observa ca uleiul este mult mai diluat, are miros puternic de carburant, iar in unele cazuri daca aprindem o flacara sub uleiul de pe joja, acesta v-a arde.
- 1418: intretinerea sistemului de ungere se efectueaza:
- prin verificarea si completarea nivelului de ulei din baie;
- prin inlocuirea uleiului dupa expirarea termenului de utilizare;
- 1449: controlul nivelului de ulei din baie se face cu ajutorul unei tije metalice introdusa in blocul motor pana in baia de ulei, numita joja de ulei;
- 1450: nivelul corect al uleiului in baia de ulei trebuie sa fie intre reperele de max. si min. de pe joja;
- 1451: schimbarea uleiului si a elementului filtrant se efectueaza conform periodicitatii stabilite de producator.

Pentru a deschide toate articolele de pe acest blogg va rog sa dati clik pe : deschide blogg.


Catalizatorul

Sunt o multime de automobile in lume fiecare avand un motor care consuma carburant, lucru ce duce la eliminarea gazelor toxice: dioxid de carbon si reziduri. Din fericire, fiecare automobil modern are si un catalizator aflat sub capota, langa motor, chiar inaintea sistemul de evacuare.
Gazele produse de motor intra direct in catalizator si ies pe partea cealalta in mai putin de o zecime de secunda.
Carcasa din otel inoxidabil contine 2 blocuri de ceramica, fiecare bloc fiind format din mii de micro-pori mici care sunt captusiti cu metale pretioase. Acestea au proprietatea de a face gazele toxice sa reactioneze iar apoi sa se recombine producand gaze care nu sunt daunatoare sanatatii. Smecheria este sa maximalizezi contactul dintre gaze si metal, din aceasta cauza sunt atat de multi micro-pori, aproape 400/cm patrat. Suprafata lor totala ar fi aproape de cea a unui teren de fotbal, dar pliat pentru a ramane mic.
Transformarea din gaz toxic in gaz non-toxic se realizeaza in cel mai bun mod cu putinta atunci cand catalizatorul este cald, chiar foarte cald, mai exact 1300 grade Fahrenheit (704 Celsius).Gazele toxice sunt cele care incalzesc catalizatorul. Acestea ies din motor la 900 grade Fahrenheit (482 Celsius).Reactiile chimice din catalizator de asemenea produc caldura, transformand catalizatorul intr-un cuptor foarte eficient care rearanjeaza moleculele de gaz.
Sa privim cu mai multa atentie aceste transformari: moleculele de dioxid de carbon si alte reziduri intra in catalizator. Acolo sunt “inghitite” de micro-pori. Dupa ce au intrat in contact cu metalele pretioase moleculele “pierd”un atom. Atomii acestia se recombina, iar rezultatul este descompunerea in oxigen si azot. In celalalt bloc atomii de oxigen, din cauza caldurii excesive, se combina cu monoxidul de carbon iar rezultatul este dioxid de carbon. Acelasi gaz care creeaza bulele de aer din sucurile efervescente.
In ceea ce priveste rezidurile, acestea se recombina cu oxigenul din cauza temperaturii foarte mari. Rezultatul este mai mult dioxid de carbon si apa.Toate astea au loc in mai putin de o zecime de secunda.
Teoretic, catalizatorul poate elimina 99% din gazele toxice din motor; in realitate este ineficient cat timp nu este cald. Unui automobil ii este necesar sa parcurga 6 mile pana cand catalizatorul atinge temperatura optima de functionare. In ciuda efortului pe care catalizatorul il depune, automobilul ramane o sursa de poluare. Totusi cu ajutorul catalizatorului, poluarea emisa este de 5 ori mai mica.



- 1447: pentru a nu se infunda microporii, autovehiculele dotate cu catalizator, trebuie sa foloseasca numai benzina fara plumb;
- 1448: catalizatorul asigura depoluarea atmosferica, prin arderea completa a gazelor de evacuare;
- 1464: rolul catalizatorului este de a reduce cantitatea de noxe emise in atmosfera ;

Pentru a deschide toate articolele de pe acest blogg va rog sa dati clik pe : deschide blogg.