miercuri, 14 ianuarie 2009

Sistemul de racire

La pornirea motorului amestecul carburant din interiorul cilindrilor explodeaza sub impulsul dat de scanteia electrica de la bujie (la motoarele pe benzina) sau sub presiunea deosebit de ridicata produsa de compresie la motoarele Diesel.
In ambele cazuri explozia datorata arderii carburantului, produce pe langa lucru mecanic datorat impingerii pistonului in cilindru si o cantitate foarte mare de energie, transformata in caldura. Daca aceasta cantitate mare de caldura nu poate fi disipata, se ajunge la supraincalzirea pieselor mobile (piston, bolt, biela, arbore cotit), cat si a celor imobile (bloc motor, cilindrii, chiulasa). Aceasta supraincalzire duce la dilatarea pieselor, frecare tot mai mare si in final griparea ansamblului mobil de cilindrii motorului si arderea garniturii de chiulasa.
Pentru ca acest lucru sa nu se intample, toate motoarele termice au nevoie de un sistem de racire. Sistemele de racire ale motoarelor pot fi cu aer sau cu lichid.




Sistemele de racire cu lichid folosesc un amestec procentual de apa (distilata) si antigel (lichid care nu permite inghetarea apei) care este foarte toxic.
La sistemele de racire cu lichid, blocul motor este construit in asa fel incat in jurul cilindrilor sa existe spatii goale care vor fi umplute de apa. Deoarece aceasta apa in scurt timp v-a ajunge la temperatura de fierbere, a fost nevoie de un radiator exterior prin care v-a circula apa incalzita din motor pentru a fi racita.
Pentru a compensa suprafata mica a radiatorului, acestuia i s-a atasat un ventilator electric. La autovehiculele mai vechi, aceasta elice de ventilatie este prinsa de blocul motor si este antrenata de cureaua de ventilator.
Pentru a marii cantitatea de apa racita de radiator si pentru a optimiza circuitul de apa, a fost necesara introducerea in circuitul sistemului de racire a unei pompe de apa, care este antrenata de cureaua de ventilator.




Dupa cele descrise mai sus, a-ti observat ca deja avem un sistem de apa aproape complet:
- compartimentul de apa din blocul motor ( din jurul cilindrilor );
- conductele de apa ce fac legatura dintre motor si radiator;
- radiatorul si ventilatorul;
- pompa de apa.
Totusi in acest sistem lipseste ceva.
Pentru ca motorul sa functioneze in parametri nominali, apa trebuie sa ajunga la o temperatura optima de 90 – 95 grade celsius. Daca circuitul ar fi in permanenta continu, temperatura apei din motor nu s-ar ridica la mai mult de 60 – 70 grade celsius. Astfel pentru a mentine o temperatura constanta a lichidului de racire din motor, acestui sistem trebuie sa i se ataseze un termostat.




Rolul termostatului este de a bloca sau a debloca circuitaul apei dintre motor si radiator.
Cand temperatura lichidului de racire scade sub 90 grade celsius, termostatul inchide circuitul de apa, iar cand temperatura trece de 95 grade celsius, termostatul deschide circuitul, pentru ca apa sa circule spre radiatorul de racire.
De retinut.
1413. Cresterea excesiva a regimului termic de functionare a motorului este data de :
- ruperea curelei de antrenare a pompei de apa;
- defectarea termostatului ( blocarea termostatului in pozitia inchis);
1419. Temperatura lichidului de racire care asigura performanta maxima si uzura minima a motorului este de 90 – 95 grade celsius.
1420. Cea mai frecventa defectiune a instalatiei de racire a motorului este ruperea sau slabirea curelei de antrenare a ventilatorului si pompei de apa.
1421. Circulatia frecventa cu termostatul defect ( blocat pe deschis), si implicit cu o temperatura a lichidului de racire sub 60 – 70 grade celsius poate duce la cresterea consumului de combustibil, uzura motorului, si la poluare.
1423. La utilizarea solutiei de antigel trebuie sa avem grija sa evitam contactul cu aceasta deoarece este toxica.
1424. La folosirea pe termen lung a solutilor de antigel, trebuie sa avem grija ca la cel mult trei ani sa facem schimbul complet de solutie.
1441. Termostatul apartine instalatiei de racire.
1466. Rolul termostatului este de a inchide si de a deschide circuitul lichidului de racire la anumite temperaturi.

Pentru a deschide toate articolele de pe acest blogg va rog sa dati clik pe : deschide blogg.


Niciun comentariu: